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► Exhibition "Sanctum" April 18 - May 20, 2015
Kjell Erik Killi Olsen (born July 23, 1952, in Trondheim) is a norwegian painter and sculptor. He is primarily known for characteristic artwork, frequently depicting humanoid, grotesque, sexual and humorous figures of fantasy.
Kjell Erik Killi Olsen (né le 23 juillet 1952, à Trondheim) est un peintre et sculpteur norvégien. Il est surtout connu pour son art dépeignant souvent l'humanité par des personnages aux caractères à la fois grotesques, humoristiques et sexuels.
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“Sanctum“
We are very pleased and honored to present, for the first time in France, the work of Kjell Erik Killi Olsen.
This exhibition is the result of two years of intense work, Kjell Erik Killi Olsen produced more than 35 paintings. He combined two and three dimensional expression, when the paintings could easily have sculptures mounted on their surfaces, while freestanding sculptures could get a painterly treatment. In an intense palette, each painting have been scrupulously elaborated by superposed little touches, producing highly reliefs.
Considered as one of the most important painters in Norway, Kjell Erik Killi Olsen had his breakthrough in New York during the 80’s with a serie of paintings that were produced for a number of exhibitions. The artistic climat at this period is characterized by the emergence of ”New Expressionism”.
In 1989 he represented Norway to the São Paulo Biennale, in 1995 he participated to the International Festival of Bergen.
Works by Kjell Erik Killi Olsen figure in numerous private and public collections such as the Museum of Art, Architecture and Design of Oslo, the Bergen Art Museum, the Museum of Art of Lillehammer, the Rogaland Art Museum, the Götegorg Art Museum, the Trondheim Art Museum and the Pinacoteca Museum of São Paulo...
A fondation illustrating the various phases of his artistic development will be soon esthablished in the town of Trondheim, where he was born. Kjell Erik Killi Olsen lives and works in South of France and in his native land.
Nous sommes très honorés et heureux d’organiser la première exposition personnelle du peintre Kjell Erik Killi Olsen en France.
Cette exposition est le fruit de deux ans de travail assidu, trente-cinq nouvelles œuvres en sont nées.
Kjell Erik Killi Olsen s’est exprimé en deux et trois dimensions, traitant de manière picturale les reliefs se détachant de la toile. Dans une palette intense, chaque œuvre a scrupuleusement été élaborée par de petites touches superposées produisant ainsi un profond relief.
Considéré comme l’un des plus importants peintres de Norvège, c’est à New York, lors de nombreuses expositions personnelles dans les années 80, qu’il marque sa reconnaissance. Le climat artistique de l’époque est alors caractérisé par l’émergence du “New Expressionism“.
En 1989 il représente la Norvège à la Biennale de São Paulo, en 1995 il participe au Festival International de Bergen.
Les œuvres de Kjell Erik Killi Olsen figurent dans de nombreuses collections publiques et privées dont le Musée d’Art d’Architecture et Design d’Oslo, le Bergen Art Museum, le Musée d’Art de Lillehammer, le Rogaland Art Museum, le Götegorg Art Museum, le Trondheim Art Museum, la Pinacothèque de São Paulo...
Une fondation illustrant les différentes étapes de son œuvre lui sera prochainement dédiée dans la ville de Trondheim où il est né. Kjell Erik Killi Olsen se partage entre le sud de la France et son pays natal.
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Une sourde inquiétude
Cette première exposition en France d'un artiste pourtant né en 1952, connu et reconnu en Norvège son pays natal, mêlé de très près au mouvement du Nouvel Expressionnisme créé à New York dans les années quatre-vingt et enfin couronné à la Biennale de Sao Paulo pour une installation majeure La Nuit de la Salamandre, aujourd'hui conservée et exposée par la municipalité de Trondheim, est une très belle invitation à la découverte, lancée à tous ceux que la peinture et la sculpture passionnent.
Pour Kjell Erik Killi Olsen cependant, elle revêt le caractère d'un point d'orgue, dans sa résidence fort peu secondaire du Gard, entrepris dans le droit fil de sa peinture des vingt dernières années mais fondamentalement renouvelé dans une démarche où la troisième dimension, celle de la sculpture, vient opportunément féconder le tableau.
Aperçue de loin comme un lacis de lignes et de couleurs, où les Français croiront reconnaître l'influence de l'Hourloupe de Jean Dubuffet, quelle ne sera pas leur surprise de la découvrir de plus près habitée, au sens où l'oiseau habite la cage, de figures ou de leurs fragments emprisonnés dans un réseau de fils inextricable. Celui-ci ne doit rien à la tapisserie, même si l'artiste l'approcha lors d'études suivies en Pologne à la fin des années 70, et tout à la technique ancestrale et superbement maîtrisée de l'huile. Elle est ici utilisée à la fois comme médium plastique et véhicule de compositions aux couleurs intenses, fondées sur la vibration des glacis, le traitement de la matière en puissantes et surprenantes broderies.
Géographies mentales, labyrinthes où se perdre, ensevelissements rituels et funèbres, il y a là de quoi évoquer tout autant la fascination de l'occident pour le tribal que sa propension à analyser la psyché. Le monde vivant mais meurtri est au cœur de cet art, têtes coupées, corps à la façon d'arbres aux bras/branches démesurés, intemporelles momies.
L'une des œuvres les plus évidentes de cette série est Time, une vision de lave en fusion qui sous les scories noires qu'elle charrie laisse voir le cœur du volcan, comme le sang sous la peau ou l'aubier sous l'écorce, soumis au même travail du temps qui passe. Blessures et cicatrices s'ouvrent ou se ferment, laissant apercevoir des couleurs raffinées, fruit vénéneux de la décrépitude. Dans cette déploration, au sens religieux du terme, de la vie qui s'en va sont à citer ces morceaux de bois trouvés et intégrés pour leur état proche de la destruction.
Que ces toiles soient d'une surface plutôt réduite ne limite aucunement le monde qu'elles représentent : repliées sur les côtés du châssis, elles disparaissent derrière lui mais on les imagine pouvoir être dépliées en paysages infinis. L'œil du peintre, à l'instar du diaphragme de l'appareil photographique ou de la caméra de cinéma, s'est arrêté sur une partie seulement du champ pour mieux en dire l'insaisissable immensité, dans une démarche qui n'est pas éloignée de celle du Finlandais Aksell Gallen-Kallela lorsqu'en 1904 il peint Le Lac Keitele.
En s'emparant de l'histoire du monde non pour en percer mais pour en dire les mystères, Kjell Erik Killi Olsen se rend plus narratif que figuratif, il se rattache en cela aux autres artistes du Nouvel Expressionnisme tels que Julian Schnabel, Francesco Clemente, David Salle ou Jean-Michel Basquiat. Son attraction pour les volets clos, est celle d'un artiste qui, tournant le dos à la lumière, mène dans l'obscurité la recherche inquiète du secret fonctionnement des choses. Il faut l'accompagner dans sa quête en lui sachant gré de nous offrir de cette inquiétude les plus somptueuses variations.
Pierre Provoyeur, Paris, avril 2015
A hushed concern
This first exhibition in France of Kjell Erik Killi Olsen born in 1952, know and recognized in Norway his homeland, deeply involved in the New Realism movement created in New York in the eighties to finally reach success in 1989 at the São Paulo Biennial with a major installation, The Night of the Salamander, showed and preserved today in Trondheim, is a great opportunity to new discover, launch to all that painting and sculpture passionate.
For Kjell Erik Killi Olsen this exhibition takes also the nature of a commitment, illustrating two years of dedication and hard work, carried in his main residence in Gard, connecting to the straight line of his art from the last twenty years, but in a totally new three-dimensional approach, where sculpture comes perfectly to fertilize the painting.
Seen from a distance like a maze of colored lines, that French people would remind the influence of L’Hourloupe by Jean Dubuffet, it is a surprise when looking closer and discovering figures or part of them in an inextricable web of lines. This owes nothing to tapestry, even though the artist studied it in Poland in the late seventies, but to ancestral technique of oil painting perfectly handled. It is used here like plastic medium and carrying intense colored compositions, based on the vibrations of glazes, the process of material into strong and amazing embroideries, in a shape of superimposed plans until vertigo.
Mental geography, labyrinth to get lost, ritual and funeral burials, there is here enough to remind fascination of occident for tribal as well as his overview to psyche. This art is all about the living world but also about a bruised world, severed heads, and bodies looking like trees with over-sized arms, timeless mummies.
One of the most evident paintings in this series is Time, figuring molten lava, where the heart of the volcano appears under black slag, like blood under the skin or sapwood under the bark, facing time going away. Wounds and scares opening or closing, allowing us to catch a glimpse of refined colors, venomous fruits of decay. In this lamentation, in its religious meaning, of life going by, it would be wise to mention those little wood peaces found and embedded for their state of decay.
If those paintings are of a rather small format they do not limit the world they represent. The artist’s eyes, like de diaphragm of a camera, focused on one part of the visual field for a better expression its imperceptible hugeness, like the Finn painter Aksell Gallen-Kallela when he painted in 1904 the Keitele Lake.
By seizing the history of the world not to break but to tell its mysteries, Kjell Erik Killi Olsen becomes more narrative than figurative, connecting with other artists of the New Realism movement such as Julian Schnabel, Francesco Clemente, David Salle or Jean-Michel Basquiat. His attraction for closed shutters is the attraction of an artist who, turning the back on the light, leads in the darkness the research for the secret functioning of things. It is necessary to accompany him in his quest by being grateful to him for offering us from his concerns the most sumptuous variations.
Pierre Provoyeur, Paris, April 2015
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Biography:
Kjell Erik Killi Olsen was educated at Kunstskolen i Trondheim, Akademia Sztuk Pięknych at Kraków, Poland and at the Oslo Academy of Fine Arts|Statens Kunstakademi of Oslo during the period 1972–1981.
In addition to shows and retrospectives in Norway, Killi Olsen has held exhibitions in other parts of the world, most frequently New York and São Paulo.
Erik Killi Olsen lives and works in Oslo (Norway) and Fontarèches (France).
Education:
1979-81 |
The National Art Academy, Oslo, Norway |
1978-79 |
Academia Sztuck Pieknyck, Krakov, Poland
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1975-78 |
Statens Lærerhøgskole, Oslo, Norway |
1973-75 |
The Art School in Trondheim, Norway |
Selected solo exhibition:
2017 |
"The Long Journey", Galleri Branstrup, Oslo, Norway |
2015 |
"Sanctum", Galerie Pascal Lainé, Ménerbes, France |
2014 |
Smart Clothes, New York, USA
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2013 |
Loock Galerie, Berlin, Germany |
2011 |
The Second Book, Galleri Erik Steen, Oslo, Norway |
2010 |
Formuesforvaltning, Oslo, Norway |
2009 |
Aalesunds Kunstforening, Ålesun, Norway |
2008 |
Arkivhusstiftelsen, Smedjebacken, Sverig, Sweden
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2007 |
The Beginning, Trondheim Kunstmuseum, Norway |
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The Beginning, Nordnorsk Kunstmuseum, Norway |
2005 |
The Beginning, Henie Onstad Art Centre, Høvikodden, Norway |
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Heiberg Cummings Design, New York, USA |
2004 |
Galleri Wang, Oslo, Norway |
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Rogaland Kunstmuseum with Michael Kvium, Stavanger, Norway |
2003 |
Pincoteca do Estado, São Paulo, Brazil
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Esbjerg Kunstmuseum with Michael Kvium, Esbjer, Denmark |
2001 |
Lillehammer Art Museum, Lillehammer, Norway |
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Galleri Wang, Oslo, Norway |
1998 |
Christianssand Art Society, Kristiansa, Norway |
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Bridgewater/Lustberg Gallery, New York, USA |
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Galleri Christian Dam, Copenhagen |
1997 |
Galleri Bouhlou, Bergen, Norway |
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Trondheim Art Museum, Trondheim, Norway |
1996 |
Rogaland Art Center, Stavanger, Norway
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Henie Onstad Art Center, Høvikodde, Norway |
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Galleri Bodøgaard, Bodø, Norway |
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Bridgewater/Lustberg Gallery, New York, USA |
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Galleri Brandstrup, Stavanger, Norway |
1995 |
Galleri Wang, Oslo, Norway |
1995 |
Bergen International Festival, Bergen Art Society ; Stavanger Art Society,
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Stenersenmuseet, Oslo, Norway |
1993 |
Bergen Art Society, Bergen, Norway |
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Galleri Sølvberget, Stavanger, Norway |
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Galleri Ismene, Trondhei, Norway |
1992 |
Galleri Wang, Oslo, Norway |
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Nordnorsk Kunstmuseum, Tromsø, Norway |
1990 |
Wang Kunsthandel, Stavanger, Norway |
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Festivalexhibitor, Molde, Norway |
1989 |
Bergen Art Society, Bergen, Norway |
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Galleri Sølvberget, Stavanger, Norway |
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Sala Uno, Roma, Italy
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Norway’s representative at The Biennale in São Paulo, Brazil
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1988 |
Galleri Wang, Oslo, Norway |
1987 |
Salvatore Ala Gallery, New York, USA |
1986 |
Galleria Salvatore Ala, Milano, Italy |
1985 |
New Math Gallery, New York, USA |
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Galleri Ingeleiv, Bergen, Norway |
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Bridgewater Gallery, New York, USA |
1984 |
Henie-Onstad Artcenter, Høvikodde, Norway |
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New Math Gallery, New York, USA |
1983 |
ABC No Rio, New York, USA |
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New Math Gallery, New York, USA |
Selected group shows:
2013 |
The 80's, Kaare Berntsen Contemporary, Oslo, Norway |
2012 |
Diamonds are Forever, Galleri Erik Steen, Norway |
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Private View, Loock, Berlin, Germany |
2011 |
Their Work is Fabulous, Galleri Erik Steen, Norway |
2009 |
New Works, Galleri Erik Steen, Norway |
2006 |
Galleri Erik Steen, Oslo, Norway |
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Tegnebiennalen, Stenersenmuseet, Norway
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2003 |
Esbjerg Kunstmuseum with Michael Kvium, Swiss
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1997 |
Peer Gynt, Trondheim Artmuseum, Trondheim, Norway |
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Galleri Frederik Damgaard, Essouria, Marocco |
1995 |
Dekadanse, Trondheim Art Society, Trondheim, Norway |
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Galleri Wang, Oslo, Norway |
1993 |
Tema AIDS, Henie-Onstad Artcenter, Bergen Art Society, Bergen, Norway |
1991 |
Galleri Wang, Oslo, Norway |
1990 |
Fürst-Sørensens Galleri, Oslo, Norway |
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Terskel II, Museum for Contemporary Art, Oslo, Norway |
1988-90 |
Norske Figurer, travelling exhibition Svenska Riksutställningar, Sweden
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1989 |
Nothern Horizons - Art from Norway, 369 Gallery, Edinburgh, UK |
1987 |
Norge i Göteborg, Göteborg, Norway |
1986 |
Art and Alchemy, Italian pavillion, The Biennale in Vennice, Italy
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Heads, Mokotoff Gallery, New York, USA |
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Homodekorans, Moderna Museet, Stockholm, Suede |
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Homodekorans, Louisiana, Københav, Denmark |
1985 |
The 11th Independent Exhibition Kanakawa 85, Yokohama, Japan
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40 New York Artists, Carlottenborg Museum, København, Denmark |
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End of the Old, New Math Gallery, New York, USA |
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Magnetic Force, Korean Cultural Center, New York, USA |
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Diversities, Center of Contemporary Art, Seattle, USA |
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Double Vision, B-Side Gallery, New York, USA |
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The Sculpture Show, Hal Bromm Gallery, New York, USA |
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Dolls and other Effigies, New Math Gallery, New York, USA |
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Between Berlin and New York, Wang Kunsthandel, Oslo, Norway |
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1984 Landscape of Bust, New Math Gallery, New York, USA |
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Neo-New York, Santa Barbara Museum, California, USA |
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Wearable Art Show, Baltimore, USA |
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In Vouge, New Math Gallery, New York, USA |
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East Village Show, Anna Friebe Galerie, Köln, Germany |
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The Biennale, Indianapolis Museum, Indiana, USA |
1983 |
Resurrection show, Middle Collegiate Church, New York, USA |
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Biennal of Bradfor, UK |
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Painters from Scandinavia, The Nippon Gallery, New York, USA |
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Galleri Riis, Trondheim, Norway |
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Sesjon 3, The Artists’ House, Oslo, Norway |
1982 |
Artist Union, Oslo, Norway |
Public collections:
The National Gallery, Oslo, Norway
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Riksgalleriet, Oslo, Norway |
Norwegian Art Counsil, Oslo, Norway |
NorwayTröndelag Artmuseum, Trondheim, Norway |
Bergen Billedgalleri, Bergen, Norway |
Tromsø Museum, Tromsø, Norway |
The town of Lillehammer Art-collection, Lillehammer, Norway |
The National Museum of Contemporary Art, Oslo, Norway |
NorwayRogaland Kunstmuseum, Stavanger, Norway |
Göteborg Konstmuseum, Gothenburg, Suede
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Museum of Modern Art, Campinas, Brazil
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Norsk Hydro ASA, Oslo, Norway |
Selected public commissions:
1996 |
Libris Karl Johan, Oslo, Norway |
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Aschehoug Publishing Company, Oslo, Norway |
1994 |
Statoil, Trondheim, Norway |
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Artscape Nordland, Bø; i Vesterålen, Norway |
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Bergesen d.y. A/S, Oslo, Norway |
1991 |
Olavshallen, Trondheim, Norway |
1990 |
Namsos Cultural Center, Namsos, Norway |
1988 |
Sola Airport, Sola, Norway |
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